Què fem

Totes les tasques desenvolupades a l’associació han anat adreçades a incrementar les possibilitats de participació dels col·lectius immigrants, i especialment de la població àrab- musulmana, en una societat cada cop més multicultural. En aquest sentit, les activitats que hem portat a terme son:

- Organització de Té-Debats un cada mes, oberts a tothom.


Els Té-Debats han estat una de les activitats vertebradores de l’entitat. Aquestes han reunit en diferents ocasions a un nombre important de persones amb perfils molt diversos, encoratjant així una reflexió en profunditat sobre els nostres barris multiculturals. Aquesta activitat és la que ens ha permès identificar les necessitats més urgents de la pròpia població immigrant i en general del veïnat, per poder dur a terme en un futur projectes d’intervenció per transformar les desigualtats socials i culturals.


Com ara;

· Els nouvinguts al meu carrer. Dialogant des de la interculturalitat

En aquesta sessió es va debatre sobre les noves necessitat; que es generen en un barri davant la diversitat cultural, religiosa i lingüística. Concretament, es va reflexionar sobre la gestió en àmbits de l’habitatge, l’educació, salut i participació en contextos multiculturals.

· El vel a les escoles

En aquest ocasió, es va debatre sobre l’expulsió de l’escola pública durant uns dies d'una l’adolescent musulmana a l’inici del curs 2007-2008 pel fet de portar mocador. Un dels temes sobre els es va discutir va ser la gestió de la diversitat que realitza l’administració pública, així com la necessitat d’aprofundir en l’equilibri entre la igualtat de drets i el reconeixement de la diversitat. En aquest sentit s’abordà el concepte de laïcitat multicultural.

· El Ramadà i les festes religioses


En aquesta sessió es va explicar una de les festivitats centrals de la comunitat musulmana: el ramadà així mateix es va reflexionar sobre les diferencies existents entre religions, i també entre persones musulmanes de diferents països o regions. Aquesta sessió va servir també com a base per a continuar el debat sobre el diàleg interreligios iniciat amb el tema del vel.


· La islamofobia


En aquesta sessió es va debatre sobre les arrels del prejudici i concretament d’aquell adreçat envers la comunitat musulmana. Enquestes recents ens revelen com l’Estat Espanyol és una de les zones on més s’ha incrementat el rebuig cap a la comunitat musulmana. Igualment es va referències a les bones pràctiques internacionals en el tema de la convivència.


· Trasnacionalitat i fronteres


Els aconteixements a la frontera de Melilla i la situació de la població subsahariana permeten reflexionar sobre els efectes i les repercussions que les fronteres tenen en el control de fluxos, en les condicions de vida de la població immigrant, sobre els drets humans i sobre la convivència en les poblacions frontereres. Així mateix, el debat sobre aquesta temàtica ha permès aprofundir en els lligams que s’estableixen actualment entre països diferents que fan de la frontera un límit geogràfic permeable.





· L’educació de les minories culturals a Europa. Primers resultats del projecte: Includ-Ed. Strategies for Inclusion and Social Cohesion in Europe from Education del Centre de Recerca CREA- UB.

Existeix una identificació amb el fracàs escolar en escoles que tenen alumnat immigrant. Els resultats que s’estan obtenint del projecte INCLUD-ED a la Universitat de Barcelona, indiquen com les actuals escoles requereixen noves formes d’organització. Sovint les mesures proposades no estan fonamentades en resultats d’èxit validats científicament i accentuen el risc d’exclusió social d’alguns grups.

- Seminaris.

Aportacions al Pacte Nacional per a la Immigració- Secretaria per a la Immigració. Barcelona, 16 de maig del 2008.


- Video- fòrums.

“Moolade” sobre el tema de la mutilació de les dones. Terrassa, 14 d’abril 2007.

- Participació en consells assessors a la Universitat